SAMMENDRAG
Kap 7 i impulser:
*Fra 1894 var det mest leste kunsttidsskriftet i Europa The studio, skapt og redigert av William Morris. Tidsskriftet The studio blir oftet nevnt i sammenheng med interiørdekorasjonene til Karin og Carl Larsson på sunborn i dalarne i sverige.
Dalarne ble sett på som hjerte i Sverige, der man fant den mest opprinnelige folkekunsten.
*i Danmark ble det opprettet en forening som fikk navnet dansk skønvirke. Denne foreningen var direkte inspirert av William Morris og Arts and Crafts- bevegelsen. Dette var en forening som arbeidet for å fremme det vakre håndverket.
*Gerhard Munthe hadde som mål for sin kunst at den skulle være helt norsk. Med utgangspunkt i gamle bildetepper fra 1600-og 1700-tallet tegnet han mønstre for en ny type bildevev.
*På slutten av 1800-tallet ble det grunnlagt kunstindustrimuseer rundt omkring i Norge:
-kunstindustrimuseet i Kristiania: 1876
kunstindustrimuseet i Bergen: 1887
kunstindustrimuseet i Trondheim: 1893
disse museene bygde på mange av de tankene og ideene William Morris sto for, ved at de hadde en klar målsetting om å drive opplæring i kunsthåndverk.
*kunstindustrimuseet i Kristiania startet treskjærerskoler i Hardanger, på Lesjaskog og i Bø i Telemark. Da denne virksomheten ble lagt ned i 1915, hadde skolene hold på åtte-ti steder i de sørlige delene av Norge.
Lærere og elever ved treskjærerskolene rundt om i landet var opptatt av gamle norske forbilder.
ARBEIDSOPPGAVE!
hva tenker du på hvis noen ber deg gi et ekempel på typisk norsk design ?
da tenker jeg på binders.
mandag 10. mars 2008
fredag 8. februar 2008
uke 6

Da er uke 6 over og vi har hatt prosjekt uke.
Jeg valgte og drive med hår siden jeg har veldig lyst til og bli fisør, vi fikk da ett dokke hode vi skulle fikse håret på. Jeg valgte først 80-talls sveis men ombestemte meg og tokk brude frisyre.
Så laget vi problemstilling, min var "hvordan kan jeg lage en frisyre som kan brukes til ett bryllup ?"
Det eneste som var litt dumt var at vi ikke hadde stativ som dokkene skulle stå fast i, så vi satt de fast med tape i en papp eske det var litt vanskelig i starten men det ble lettere etter hvert =)
Så satte vi i gang og fikse håret på dokkene, disse brukte vi til skisser. Det ble en del rare frisyrer med noen bra =)
Alle mine oppsettninger startet jeg først med heste hale, enten en eller to heste haler, så satt jeg det opp på forskjellige måter, til slutt festet jeg pynt i det.
Jeg blei veldig fornøyd med sluttproduktet mitt, som jeg syns passer til en ung brud på 20-35 år.
Syns dette var en bra uke og håper på en sånn uke en gang til =)
Abonner på:
Innlegg (Atom)